What migraine looks like...

Jag sov ett par timmar i soffan. Det var skönt. Men jag är så rädd att mina ögon bara blir sämre,
efter varenda migränanfall så känns det som om de blinda fläckar jag haft sedan januari 2008,
bara blir större/fler. Fick det då av stress, trodde folk, och de blir bara värre. Har kollat upp detta
med både optiker och läkare, men de vet inte, de kan inte se något. Måste kolla upp det igen.
Det är jobbigt att titta. Varenda dag så står jag och mår dåligt över mina synbortfall. Det finns
fläckar i mitt synfält som är så stora att jag inte kan se saker, vissa saker försvinner lixom.
Jag kommer fan aldrig få ta körkort om det är så. (inte för att jag planerat det, men det känns 
ju inte lovande direkt...)
: (  Och när jag känner mig stressad så blir det värre. Men vilken ond
cirkel blir det inte, när fläckarna även GÖR en stressad?

Jag gjorde en liten bild. När jag får ett migränanfall så brukar det se ut såhär, ungefär. Fast det rör sig
och blixtrar, lixom. Som när man kollat in i en kamerablixt eller blivit bländad! Sicksackmönster med
regnbågsfärger, som flimrar som fan. Det kommer oftast lite på sidan om där man fokuserar blicken.
Och kommer flimret på högersidan av synfältet, så kommer huvudvärken på vänstersidan. Fick så första
gången 93 eller 94. Jag var alldeles för liten för det. Hade jag stressen redan då? Läkaren som kollade på
min trasiga käke för några år sedan sa att det var så för att jag bet ihop, av stress, och att det kommit
nånstans i 8-10-årsåldern... : / That's sick. Anyway, här är bilden av vad jag ser. Typ;

       
En liten så-gott-jag-kunde-bild. Det är svårt att förklara det man ser/känner. Bakom och runtomkring 
det där flimret så tappar man synen. Jag hade mitt på högersidan inatt. Och därför känns hela min syn
sämre idag till höger om allt jag fokuserar på. Och huvudvärken kom på vänstersidan. Men jag hann
tack & lov somna innan det värsta bröt ut. Måste haft ont i sömnen för det kändes ju på morgonen och
har känts hela dagen. Men värst är synen. Och min vänstra fot har domnat flera gånger idag. Fan att jag
missade konserten, fan att HAN hade hunnit åka hem. Imorgon åker jag dit iallafall. Måste verkligen kolla
upp min syn igen, jag är så himla rädd att det ska bli värre och värre. Och även rädd för att ha det såhär
som det redan är, föralltid. Och det är typ lite såhär, skulle man kunna säga. 

      
Plus att vissa saker försvinner helt. Bara trollas bort ur synfältet. Ett finger på handen, t.ex., när jag tittar
på den. Jag vet att alla människor har blinda fläckar i synfältet, man har en på varje öga men de tar lixom
ut varandra... men mina är större än så. Usch. Och jag tänker på dem. Jämt.
 
 Måste sova nu. Godnatt på er! ♥
 

Postat av: Patrik

Migrän är jobbigt, brukar ha det ibland men väldigt sällan. Men när jag jobbade heltid och övertid (jobbade in fredagar) förut så fick jag allt som oftast migrän eller iaf en jäkla huvudvärk så fort jag blev ledig och fick slappna av. Tror man kan få migrän av ganska mycket, dels om det är stressigt, men också av vissa saker man äter. Har hört om ost, vin och mörk choklad.



I somras hade jag en period där jag tyckte jag såg dåligt. Lite som din nedersta bild där det liksom var en suddig hinna över allt, men kanske inte så kraftig som den du visar på bilden. Då insåg jag att jag hade börjat fuska med mitt vatten, motionerade mycket men drack för lite. Jag ökade på intaget och då blev allt bra igen. Finns en artikel här som visar hur mycket vatten man har på olika ställen http://www.kostochtraning.se/artiklar/annat/vatten_i_kroppen/ ögats hornhinna är 78% vatten tex. Ligger man då på konstant minus är det kanske inte konstigt att synen påverkas osv.

2011-12-10 @ 09:18:39
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: S.

Älskar dig! hoppas du får det där problemet ur världen snart.. :( vill ju inte att du ska vara rädd och inte se så bra..

2011-12-10 @ 09:39:12
URL: http://tuulia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det låter som du lider lite av någon slags panikångest... försök ta det lugnt så kanske det blir bättre <3

2011-12-10 @ 11:44:04
Postat av: johanna

usch och fy jag lider med dig! Det är verkligen det värsta som finns när flimret börjar komma :(

kram

2011-12-10 @ 15:21:20
URL: http://tigermysig.myshowroom.se
Postat av: Lajl

Usch allt hänger ju ihop. Ser man dåligt får man huvudvärk eller tvärt om. O för att inte tala om vad stressen kan hitta på med kroppen o blir kroppen påverkad blir man ju stressad o paniken kommer med ångesten o allt allt allt går bara i cirklar. Hoppas snurran stannar snart.. Jag är just nu oxå iveb huvudvärk/se dåligt period.. De är pissjobbigt. Borde nog uppdatera mina glasögon.. Men de är dyrt o då får man ångest att inte pengarna räcker osv, så är allt igång. Suck. Var rädd om dej fina Ida. Kram

2011-12-11 @ 05:36:52
URL: http://lifeoflajl.blogg.se/
Postat av: Katarina

Hej! Såg ditt inlägg efter att ha sökt på google om mina symtom.
Ser att det är länge sedan du postade det här inlägget. Hoppas du mår bättre idag!
Vill bara säga att du är den första som beskrivit mina symtom EXAKT så som jag upplever det, och har gjort i snart 20år. Är 33 år idag. Har PRECIS samma problem och symtom.
Med vänlig hälsning: Katarina

2014-10-03 @ 03:35:50
Postat av: Katarina

Skrev ett inlägg nyss, vet inte om jag gjorde rätt :/

2014-10-03 @ 03:48:25
Postat av: Katarina

Tydligen inte ;)
Såg ditt inlägg precis om migrän, sökte på google om mina egna symtom.
Du är den första på över 20år som beskriver EXAKT mina symtom. Har PRECIS samma problem, lider varje dag. Var runt 11 år när jag fick mina problem, aldrig fått en diagnos. Var nu mååånga år sedan jag sökte för ögonen. Är 33 år idag. Känns som om det bara blir värre och värre för varje "migrän". Dessa blinda fläckar stör mig HELA tiden :( Flimmrar konstant en stor blind fläck i varje öga, värst på vänstra.
Såg att det är väldigt länge sedan du gjorde det här inlägget, och hoppas att du mår bättre idag! <3
Skulle bli jätte glad ifall du ville tala om hur du har det idag med dina ögon.
Jätte fin blogg :)
Kramar Katarina.

Svar: Jäklar, jag skrev precis ett jättelångt svar, bl.a skrev jag att det du skickat först visst kom fram, men att det bara blivit som ett spamfilter, oklart varför. Så jag såg det fastän det inte publicerats. MÅH! Men sen gjorde JAG en tabbe och skrev ett jättelångt svar, och så var jag lite i ett annat fönster och kollade facebook och så råkade jag klicka lite tokigt när jag skulle tillbaka till detta fönster så allt jag skrivit försvann eftersom jag inte var klar och hade skickat! TYYYPISKT!!! Blir så less när det händer. Och det var lååångt... ^^

Oh well. Kanske kan få till det igen. Kul att du hittade in hos mig iallafall! Trots att det är en ganska o-kul grej att ha gemensamt. Har du kollat upp hos läkare/optiker om din stora blinda flimrande fläck du ser dagligen? Jag har mindre sådana som jag oftast ser när det är mörkt, t.ex. när man släcker sänglampan. Tror ibland att de är början på ett migränanfall, med en växande flimmerfläck, men har lärt mig att de finns där, ändå.

Jag tror det blivit bättre med mina blinda fläckar, men kanske för att jag lärt mig att acceptera dem? Jag är osäker. Förut störde de mig mer för jag fokuserade mer på de fläckarna där jag INTE såg, än där jag faktiskt såg. Och den stressen gjorde det nog värre. Så kanske har det blivit bättre, eller så har jag bara lärt mig att inte tänka på dem. Alla människor har ju blinda fläckar, jag vet precis var den "riktiga" fläcken sitter men upplever själv att jag har fler/större än så.

Sen har jag även en massa "floaters", är det något du känner till, och kanske också har? Det är sånadär maskliknande grejer som ringlar omkring i synfältet, sånadär som man inte kan titta på utan att de åker undan för en. De bara svävar omkring där lixom. Mina är till största del mörka saker som åker omkring, men också de som känns genomskinliga och lite som repor och små fläckar. De syns mest när man tittar mot t.ex. en ljus vägg, nu mot skärmen, ute mot himlen och speciellt när det är snö ute, då ser man dem hela tiden. Min optiker säger att det är glaskroppen i ögat som sitter lite löst men att det är helt ofarligt, men det kan såklart upplevas som lite obehagligt. Jag är dock rädd för hur det ska påverka mig i framtiden, jag upplever att de blir fler, hur ska det gå den dagen jag vill ta körkort? (för det har jag inte gjort ännu ^^)

Hoppas du får det här svaret till din mail nu! Kram och ta hand om dig! : )
Ida

2014-10-03 @ 03:56:01
Postat av: Katarina

Hej igen och tusen tack för ditt svar! <3
Känner igen det där, när man har skrivit ett långt brev och det råkar försvinna, såå typiskt ;)

Jag kollade upp det hos ögonläkare första gångerna jag fick ögonmigrän, var nog runt 11/12år. Synen försvann då plötsligt på ungefär halva ögat, blinda fläckarna växte enormt. Var livrädd då att jag skulle bli blind! Läkarna hittade aldrig nåt fel, de gav mig heller aldrig någon förklaring/diagnos. De visste tydligen inte var ögonmigrän var då känns det som. De tittade på mig som jag vore "knäpp" när jag beskrev mina symtom.

Efter första anfallen blev liksom de blinda fläckarna större och började störa mig HELA tiden. Fick även mindre flimmrande blinda fläckar i synfältet. Inte direkt där jag fokuserade, utan runt om där jag tittade.
Tittade jag tex på en tavla på väggen, på ena sidan av ramen, så försvann den andra sidan av ramen helt.

Jag genomgick en datormonografi på hjärnan när jag var runt 17år, inte pga av ögonen, utan de trodde jag hade en hjärntumör pga mina panikångest symtom! Mådde otroligt dåligt när min panikångest bröt ut, och gör fortfarande till och från. De gav mig aldrig någon diagnos för det heller, trodde jag var döende och allvarligt sjuk i flera år :(
Tills jag själv började att läsa på nätet om andra som hade liknande symtom. Förstod då att det måste vara psykiskt, och bad om att få komma till psykiatrin.
Usch, den tiden är bara ett mörker, minns den knappt. Eller förträngt den kanske.

Jag har varit hos optikern några gånger, men inte pga de blinda fläckarna, utan för att min syn blivit lite sämre. Har nu glasögon som jag har när jag tittar på tv, sitter vid datan och så. Har dock inga stora synfel.

Ser också mina blinda flimmrande fläckar när jag släcker sänglampan. Syns både i mörker och ljus.

Oja! Jag har en massa floaters, både mörka, ljusa och genomskinliga. Stör otroligt mycket när jag tittar på någon ljus bakgrund.
Men det värsta för mig är när jag tex är ute i sol ljus, det liksom flimmrar runt om, mest i ytterkant och upptill av synfältet. Det är som tusentals små lysande stjärnor som åker runt. Ibland blir det så mycket att de nästan flyter samman och blir otroligt starkt, ett vibrerande skakande flimmrande moln med massa prickar. Nästan som myrornas krig på tv, fast extremt ljust sådant. Jätte obehagligt och störande.

Jag har körkort, tog det när jag var 19år. Visst var det jobbigt, men det går! Man får liksom titta runt mer på något sätt, så man inte missar något som de blinda fläckarna döljer. Gick mycket bättre än jag trodde.
Säker på att det kommer gå jätte bra för dig med om du nu vill det!

Glad att du mår bättre <3 eller som du säger, blivit mer van att de finns där.

Det som stör mig mest nu är dessa flimrande ljusbollar (blinda fläckar) som hela tiden stör. Sitter på utkanten av synfältet, eller precis där blinda fläcken sitter. Även det här fruktansvärda flimmer i utkanterna och upptill när det är ljust ute.
Samt alla dessa floaters, nu när jag tittar på dataskärmen flyter de runt hela tiden, stör som fan. Känns ibland att bara det kan lösa ut huvudvärk..

Tack igen för ditt svar! Du verkar vara en otroligt fin tjej.. Kramar och sköt om dig! <3<3<3


2014-10-03 @ 15:46:38

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0