Bit ihop / bryt ihop?

INTE för att det hade gjort någon skillnad kanske, jag hade ju ändå betalat, men det hade kanske
sparat chocken lite. När man står och ska betala för sitt tandläkarbesök och man räknade med att
det skulle kosta 330:-, eftersom det var det sköterskan sa i onsdags när hon bokade in mig, eftersom
jag så noggrant* frågade. Men icke. 1000 SPÄNN! Tuuuuvsen krovnor. Alltså my god. Det hade de
väl kunnat tala om? Att de 330 kronorna var för att bara få kliva in genom dörren. Och att undersökningen
i sig kostade 670 kronor extra. Heeelvete. 

* (Här vill jag bara inflika att jag var tvungen att kolla stavningen på detta ord. Jag ville först stava "noggrannt"
eftersom det är för mig mest logiskt, det heter ju "noggrann", lixom. Två g och två n. Men noggrant stavas
alltså bara med ett n. Well whatta you know! Bra att man kan kolla upp sånt när man känner sig lite tveksam... ^^)

Back to misery; Tandläkaren jag hade idag var jättebra, det var ju skönt iallafall. Jag kontrade med att få en 
pinsam rethostattack i typ 40 minuter i stolen. Okej inte 40. Men det kändes som en evighet.... *skämmas
och garva samtidigt* Hon gjorde sitt bästa för att komma in med både fingrar och verktyg och speglar och blås-
prylar i min lilla lilla munöppning, jag försökte gapa så mycket så tårarna rann och jag gjorde lite ofrivilliga ryck
av smärtan... men hon kollade iallafall allt. Ordentligt. Och klämde utanpå och inuti, kände även på halsen,
på nacken, på huvudet. "Är det ömt här? Hur känns det här? Vad händer om jag gör såhär?" Alltså tusen
gånger bättre än mitt förra besök. Även om det mesta gjorde ont. Hon gav mig bra information, och konstaterade
även att jag har en inflammation i käkleden - som jag själv trott sedan i våras!! - och att jag nu måste behandla
den innan vi kan göra något annat. Och med något annat menar jag att fixa en riktig utprovad bettskena
från dem (bye bye pengarna), och istället för att åka till Uppsala direkt och undersöka saken. 

Så. Nu ser det ut såhär. Jag ska gå en kur för inflammationen, dvs Ipren / Ibumetin / Diklofenak i typ en vecka och
även äta SNÄLL mat, dvs typ helst inte tugga överhuvudtaget (grrr.... back to that....) och sen har jag återbesök
den 8:e oktober igen. Måste även lägga mycket fokus på att inte gå och bita ihop under dagarna, tänderna ska
ju lixom aldrig nudda varandra när man är vaken förutom när man äter / tuggar. Herregud så svårt. Och inte fick
jag tugga tuggummi. Och helst inte halstabletter heller eftersom man då suger och det också är ansträngande
för käkleden. Pheeew... inte stressa, inte stressa. Sen vad jag gör på nätterna kan jag ju inte direkt styra över.

Något som dock inte kändes så jättebra (förutom alla pengar som jag måste trolla fram till allt det här!) är att
hon sa att det är ETT ÅRS VÄNTETID. För att komma igång. För att fixa bettskenan och sådär. Så hon sa att
jag kunde vända mig till Bålsta eller nåt, istället. ETT ÅR!!!! Ska jag ha det såhär i ett år?! Jag orkar inte mer,
sa jag. Jag orkar inte. Jag berättade att jag är sångerska och att det här inte är hållbart för mig, jag måste ju
lixom komma igång NU NU NU. 

Och att jag dessutom pratade med förra tandläkaren om, i april, ifall det kunde vara en inflammation och hon sa
att hon inte kände nåt, och att jag bara skulle ta en värktablett om / när det gjorde ont. Hon fattade inte när jag
sa att det gjorde ont HELA TIDEN och att jag inte kunde bita ihop / äta. Tänk om jag fått den här hjälpen redan
då!! Då hade jag kunnat behandla det här och SLIPPA den här fruktansvärda smärtan jag känner nu, som är 
mycket värre än i våras! Åhhh, det gör mig rätt arg.... : ( 



Så, därför byter vi raskt ämne! Efter tandläkarbesöket så träffade jag lillasyster Hanna (som tog körkort igår och
skjutsade ner mig imorse med bilen, woop woop!) plus storasyster Elin plus Maja för en frukost på Tammerfors!
Mys mys! Jag som nyligen fått instruktioner att helst inte tugga, bröt genast mot det och tog en fralla. Jag var
tvungen, det fanns inte så mycket annat frukost:igt att välja på annars. Prinsessbakelse? Jag skar den i små
bitar och tuggade ÖMT! Ömt I tell you! ^^ Plus kaffe plus juice. Det blev en riktigt skön långfrukost och solen
började skina utanför fönstret.

                         
 
Sen åkte Hanna iväg till jobb, och jag åkte med Elin & Maja till Erikslund i V-ås för lite shopping / kolla runt!
Jag som ABSOLUT behövde ett par höstskor, men kände mig jävligt vemodig tack vare alla kostnader runt
käken.... men jag hittade ett par tillslut som jag faktiskt köpte. Som Elin dessutom ska BYTA åt mig imorgon,
eftersom att på väg ner till parkeringshuset igen fick vi ett rabatthäfte som hade gett mig HUNDRA SPÄNN rabatt
på skorna!! Hallååååå vilken nitlott! Så hon ska se om hon kan fixa det till mig imorgon.
Tycker de borde kunnat säga det! (deja vu...) Det är nämligen ettårsjubileum där så ALLA fick ju såna häften...
Morr. Men men, hoppas det löser sig imorgon. Skorna ska jag ha i vilket fall som helst. Får väl strunta i mat 
resten av månaden, vadå, jag får ju ändå inte tugga..... : )   : (   : ) (inte för att en hundring skulle avgöra, kanske.)

Vi åt lunch på Ikea och det blev helt sjukt billigt, fan vad vi älskar Ikea! Fyra portioner mat, dricka till alla tre,
glass efteråt till Maja och dessutom chokladfudgetårta (?) plus kaffe till mig & Elin. Vet ni vad det kostade?
82 spänn!!! Hahaha, det är ju sinnessjukt. Maaagic, Ikea, magic. Men tyvärr så blev Maja DÖDSTRÖTT så
det blev inte mer Ikea än så, buhuuuu! Jag har inte varit där sen förra vååååreeeen! Really need to. Måste köpa
nya lakan and stuff. (Käkpengar inte inblandade, här kör vi på farligt konto istället.) 
 


Jävlar vad god den var, med kanel ovanpå och grädde till. Nomnomnom. Orkade inte hela....
Well well. Långt Inlägg AB. Nu ska jag byta om till myskläder och typ ligga i soffan och inte göra ett SKIT.
Och tycka lite lite synd om mig själv. Och undra vad fan jag ska äta på jobbet i helgen, mina matlådor jag har
i frysen är inte speciellt käkledsinflammationsvänliga. MEN VAD VISSTE JAG. 
 


Postat av: Patrik

Det är ju rena rånet att gå till en tandläkare. Dom tar ju till och med hutlöst betalt för röntgenbilderna fastän dom är digitala nu för tiden.

Vet inte om det hjälper dig, men gurkmeja i kombination med svartpeppar som krydda i maten ska fungera riktigt bra som antiinflamatoriskt. Gurkmejan smakar inte så mycket och svartpeppar är ju bara gott så :)

I kontrast till tandläkaren och egentligen allt annat så har ju IKEA riktigt billig och god mat :) Ser ju riktigt gott ut på bilderna.

Grattis till din syster som fått körkort :)

Svar: Ja, fan att de inte har värktabletter och tandläkarmottagningar där också! (bygg din egen bettskena?)
Tack för tipset. Gurkmeja vet jag inte ens vad det passar till. Har inget sånt. Men det är gult va? ; ) Jag ska ju typ bara äta soppor och yoghurt och sånt.. potatismos funkar säkert också.. HAHA. Oh God.
Ida

2012-09-21 @ 21:05:39
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Patrik

Sv: Ja, gurkmeja är gul. Tror den utgör den gula ingrediensen i curry.. Grukmeja går nog att ha i soppor och potatismos :)

2012-09-21 @ 21:30:18
URL: http://bloggliv.ws
Postat av: Petra

Ja jösses vilken röra med sjukvård alltså. Säkert svårt att vara positiv också. Kolla på lillabloggen på tuben för lite humor vetja! Om det inte gör ont att skratta förstås.

Svar: Allt gör ont! HAHA! Men man får ju ha lite självdistans också... nu ska jag dock göra SOPPA! Hoorraaaay... ^^
Ida

2012-09-21 @ 21:43:31
Postat av: Natalie

Jag har samma problem med att konstant gå och bita ihop och gnissla tänder. När jag kommer på mig själv så stoppar jag ut tungan mellan tänderna, för det gör ju skitont att bita sig i tungan, och då biter jag inte ihop för ett litet tag iallafall. Tills jag glömmer bort tungan... :-) Skönt att du ändå fick ett svar på vad det är!

Svar: Fasen, varför vill kroppen en så illa? Det här får vi ju sluta med!!
Ida

2012-09-22 @ 10:07:30
URL: http://nataliediana.blogspot.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0