Saker som stör.

Nu har det dykt upp ett sånthär moment igen, som jag verkligen inte gillar.
Det kanske inte är så jättemånga som gillar det dock, men jag har lite extra svårt för det och
mår dåligt redan när lappen hamnar på dörrmattan, och stressen i mig byggs upp redan nu.

"Nu är det dags! 
Vi kommer att behöva gå in i din lägenhet under dagtid för att dels installera en router
och dels för att dra bredbandskabel i lägenheten. / .... / För att vi ska kunna dra kabeln från
hallen till platserna för bredbandsuttagen (OCH VAR ÄR DET? SKA JAG VETA DET?),
måste det vara fri väg. (VART?!) Flytta därför undan möbler och annat som står längs
väggarna (VILKA VÄGGAR PRATAR VI OM? VAD SKA JAG FLYTTA PÅ?). Vid installationen
stängs elen av en stund och när arbetet pågår kan det bullra och damma en del. Täck över 
sådant som kan vara känsligt för damm, som t.ex. hemelektronik, möbler och kristallkronor,
med bifogad skyddsfilm. (PLASTA IN HELA LÄGENHETEN, TYP?) Vi behöver tillträde till  
din lägenhet under ett par timmar mellan klockan 8:00 och 17:00 den 10:e november."

Alltså, jag mår skitdåligt av sånt här. Som tur är jobbar jag denna dag, men inte förrän klockan 10.
Så nu undrar jag om jag inte kan ringa och be dem komma EFTER 10? Då kan de vara där hur
mycket de vill. Kan ju inte riskera att ha folk springandes här och greja precis när jag vaknar, 
går upp och klär på mig, sminkar mig, äter frukost, och vadå, utan el? Nej nej.. det passar INTE,
och jag har jordens hjärtklappning när jag skriver om det här. Finns nästan inget som är så jävla
obehagligt som att släppa in hantverkare som ska ta sig friheter med ens tidsplanering.
Obs, har inget emot hantverkare eller så, jag känner mig bara så fruktansvärt otrygg i mitt eget
hem, och får panikkänslor, när någon ska vara här och jag inte får ha mina trygga rutiner för mig
själv. Det är riktigt riktigt jobbigt, och det är jobbigt att det ska vara så jobbigt. Har haft ohyggligt
mycket folk springandes här på sistone som gjort mig till lite av ett nervöst vrak, som det här med
frysen, och kort innan det var det brandvarnaren som skulle bytas, och sen så skulle de komma 
och fixa nån "låstub" (där man ska lägga extranyckel ifall hantverkare etc. ska in i lägenheten)
men de har varken kommit eller hört av sig och ingen i trappuppgången verkar ha fått någon
sådan installation - och jag går och är nervös hela tiden för när de ska tänkas vilja dyka upp
och borra sönder min dörr. Och sen så kom det en kille som plötsligt stod i trapphuset och 
borrade i betongväggarna klockan 8 på morgonen, ett par dagar i rad, stötte på honom en dag
efter lunchen och frågade vad han hade för uppdrag, och det var också bredbandet. Och så 
har de hängt upp kabelrullar ovanför våra dörrar. Min har lixom halkat ner lite så den hänger 
verkligen utanpå dörren, också. Det känns som att någon gör mig lite illa, fattar ni vad sjukt?
Och så nu, nu ska de in i lägenheten, och jag är full av frågetecken, och medföljande stor ångest.
Vad innebär detta för mitt internet, lixom? Har jag kvar samma leverantör? Kommer mitt internet
ens FUNGERA när de gått? (jag gissar på nej, för sånt är livet, jag talar av erfarenhet och tvivel)
Vilka väggar är det de vill att jag ska rensa från saker? Vilka saker tänker de damma ner?
VARFÖR KAN INGEN LÅTA MIG VARA? Uhhh... Jag vet, jag har problem, jag hatar verkligen
sånahär "intrång" i min lägenhet och mitt liv. Lite Aspergervarning, jag vet. 

Får på riktigt ont i huvudet. Såhär kan man ju inte leva. 
 

MEN IGÅR VAR JAG JU GLAD IALLAFALL! : ) Och idag är det torsdag och tvättid och ikväll är det
sång och dans, sång lär det ju inte bli någon då jag är så nervös och stressad att stämbanden typ
slagit knut på sig själva. Och nu ska jag dricka kaffe med min nya kompis hasselnötsdrycken.
  
 

Postat av: Patrik

Kram!

Tycker också det är jobbigt när folk ska klampa in i ens hem och göra saker. Tur nog är jag ganska förskonad från det då jag bor i hus och gör det mesta själv. Men så kan det ju hända saker… som när jag satt och skrev hemtenta och det började brinna. Då fick jag lov att ha besök av brandkåren en stund….

Vet ju inte alls vad du har för bredband idag, eller jo du har väl Tre? läste jag nog för ett par år sedan :) Tror man brukar kunna välja leverantörer till det nät som finns. Med lite tur kanske det kommer ingå i hyran.

Svar: Hmm, ja det stämmer, jag har 3! Nu ska vi få nåt, ehm, fiber? Fiberfrasse står det och någon blå figur som ser opålitlig ut... bah! Jag vill inte att det ska börja krångla. Eller bli dyrare. Det är mina enda krav.

Kram tillbaka!
Ida

2014-10-30 @ 17:45:57
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Patrik

Fast Tre är väl mobilt Bredband? Så då gör det egentligen ingen skillnad för dig att dom drar in en fiber, om du är nöjd med det du har. För även om det finns en sladd så kan dom nog inte tvinga någon till ett annat abonnemang. Googlade lite också, och om det inte finns något bredbandsuttag tidigare i lägenheten så kan det vara där uttaget till TV:antennen är som dom vill vara och greja.

Fiberfrasse lät lite skumt, kunde lika gärna vara en bagare som gör fiberrika frallor :)

Svar: Jag har en router, med sladd till datorn... så, njaeh, eller va, jag vet inte. Har ingen koll på nånting.

Och vad är bredbandsuttag? Det sitter något ovanför min ytterdörr. Där hade jag en internetsladd för tusen år sedan.
Ida

2014-10-30 @ 23:53:46
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Patrik

Men om routern sen inte är ansluten till "väggen" mer än eluttaget så är det nog ändå mobilt bredband. En annan grej som kan känneteckna om det är mobilt är att det kan "ta slut på surf" i slutet av månaden. Det råkar jag alltid ut för. Så jag vill ha fiber här…

Då är det nog ett bredbandsuttag du har vid dörren, om du haft en internetsladd där. Brukar vara ett litet rektangulärt hål ungefär en centimeter brett.

Svar: Jag får inte slut på surf.....?Ja, det sitter typ en liten fyrkantig dosa ovanför dörren, där det tidigare suttit en internetsladd. Hoppas det är dit de ska. Men seriöst, vill inte ha några jävla sladdar genom hela lägenheten igen! Vafaaan! Varför ska de in och greja med saker som funkar som de är? I didn't ask for it.. ^^
Ida

2014-10-31 @ 05:26:18
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Patrik

Hmm, alla kanske inte får slut på surf :) men jag får det varje månad :(

Dom installerar nog för att det ska finnas i varje lägenhet. Sen måste man nog inte använda om man inte vill och har annat som fungerar (som du).

2014-10-31 @ 15:43:19
URL: http://patrikludvigsson.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0