Det här var ju inte så bra.

Nu kan jag ju iallafall stå här framför datorn utan att trilla ihop, det är väl bra?
Skit vad ont jag har / haft, det började igår när jag vaknade, så nu är vi inne på ca 27 timmar.
Med största sannorlikhet njursten. Har haft den här smärtan ett par gånger förut, men då har
det gått över efter några timmar av djävulsk värk, smått kissande, tabletter och vetekudden 
på ryggen/magen. Men den här gången går det inte över. Inatt höll det mig vaken till ca kl 5,
vid 3-4 hade jag den värsta smärtan jag varit med om hittills i livet ungefär, och då borde
jag ringt ambulans men jag ORKADE INTE. Var så jävla trött och såg framför mig hur jag 
kanske skulle bli sittandes i ett väntrum i flera timmar, och det var inte ett alternativ. Så jag
gjorde som jag brukar, jag HÄRDADE UT. Har letat fram lite diklofenak i gömmorna som hjälpt
en del, men inte helt. Tog den senaste för ett par timmar sedan, nu vet jag inte om det håller
på att gå över eller om det håller på att komma tillbaka. Vet snart inte längre var jag har ont.
Är helt lost. Och tabletterna är snart slut. Men som sagt, nu är smärtan överkomlig. Men har
blivit rekommenderad att åka till akuten. Jag gör kanske det. Vill bara bli tagen på allvar.
Vill inte vara ensam, vill inte sitta och vänta. Jag är hemma från jobbet idag och har inte samvete 
nog att vara borta ännu en dag sen, med tanke på hur våra personalförhållanden ser ut... 

Nu borde jag dock äta nåt. Så får vi se hur det blir. Väntar ett tag. Liggandes i soffan.
Lillasyster slutar jobba kl 15, inte för att jag vet om hon har möjlighet att följa med mig, 
hon har ju dessutom jobbat så himla mycket. Men jag vill inte åka själv. Hur man nu åker,
sjuktaxi då eller? Stress, stress... och allting lamslår mig så att jag låter bli.

  

Postat av: Hanna

Vet ej hur det fungerar på din närmaste akutmottagning, men där jag jobbar ger man smärtlindring på en gång om man har tecken till njursten och kan lämna ett urinprov som visar på att det finns röda blodkroppar i urinen. Inget snack! Om det inte har hjälpt helt hundra hittills med diklofenak kan du behöva en kompletterande smärtis. ÅK TILL AKUTEN KVINNA!! ;)

Svar: Det stämmer som du säger. Jag var bara rädd innan. Åkte in till slut, då jag fick en ökning i smärta igen. Då hade lillasyster precis slutat jobba så hon följde med mig, som tur var. Jag gillar inte alls sånthär, och hon är betydligt bättre p åsånt, och dessutom undersköterska, så hon har koll. Hon satt med mig hela kvällen. Var på akuten i fem timmar ungefär, fick lämna urinprov direkt, fick ett rum, de tog en massa prover, fick smärtlindring i armen, osv. Röntgen, efter att proverna visat för högt njurvärde (?). Och ja, stenar var det ju. En är tydligen på väg ut. Vi får se när/hur det blir. Fy fasen., Ser INTE fram emot det... Tack för att du skrev! :)
Ida

2015-07-06 @ 16:39:10
Postat av: Linda

Alltså, Ida, njursten... Du kommer inte få sitta och vänta i flera timmar om du åker till akuten med njursten, och de kan lätt röntga dig för att se om det syns något. Åk. Du ska inte ha så ont, det finns bra smärtlindring att få! Okej?

Och ja, sjuktaxi, om du inte kan ta dig dit på annat sätt. Och får du sådär ont igen så ringer du ambulans, du får smärtstillande direkt!

Svar: Nej, du har rätt, jag fick komma in i ett rum rätt snabbt, fick lämna urinprov på en gång och sedan togs det en massa prover. Fick smärtlindring in i armen och röntgen och hela köret, dock tog ju besöket över 5 timmar men jag bheövde aldrig sitta i väntrummet. Men jag var väldigt rädd för det innan. Tack för att du skrev, som tur var vågade jag åka in till sist.. :)
Ida

2015-07-06 @ 21:22:47
URL: http://utanpersonligtansvar.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0