Deppkrönika?

Dagen so far, under den en-och-en-halv-timme som jag varit vaken:

• Jag har fått brev från Arbetsförmedlingen med information om ett
"Arbetslivsintroduktionsprogram" som jag tydligen måste gå. Behöver jag introduktion?
Jag jobbade lixom på samma arbetsplats i tre år innan jag blev uppsagd i våras, arbete
är inget nytt för mig. Jag har haft ett arbetsliv. Detta måste dock signas och skickas in
(fastän det inte någonstans i infon står någon information om vad det innebär, ens)
senast den 23:e december, om inte så måste man komma på besök den 4:e januari,
och vad händer då? Vad händer där? Gruppmöte? Skojarueller? Alltså jag hoppar hellre
ner i Enköpingsån den 4:e januari än går på ett jävla gruppmöte. Det här är ett skämt!
Och jag undrar om detta är på min "sjukskrivna" halva (för det verkar ju mest logiskt (?)
eftersom min arbetslösa halva redan vet hur det är att ha ett arbetsliv) -
men ska jag då
helt plötsligt vara arbetssökande på 50% och sedan gå ett AF-program på 50%?
Vad hände med "att vara sjuk"? Säkert, jag går hemma och SOFTAR på halvtid för jag
tycker det är skönt, jag skulle inte vilja jobba heltid även om jag kunde.. Varför skulle
jag inte vilja det? Det är väl klart att jag skulle vilja orka lika mycket som er, det är klart
jag skulle vilja få en HEL LÖN för första gången sen jag var typ 19. Det suger att jobba
halvtid. Men något som suger ännu mer är att jag inte har en chans i helvete att leva
"normalt" med alla jävla konstiga regler, som enbart gynnar dem som redan HAR ett jobb,
och som redan HAR en hel lön. Hur ska jag ha en möjlighet att bli frisk om ni tvingar mig
(och tuuusentals människor till) att gå ut och arbeta heltid - när det ironiskt nog inte ens 
finns några jobb på marknaden för mig? Jag har levt (enligt soc. beräkningar) ca 900 kronor
UNDER existensminimum varje månad, och nu i årsskiftet så får jag inte behålla min
sjukpenning längre, tack vara regeringen, och allt kommer bara att bli SÄMRE.
Hur ska jag ha råd att äta den medicin som påstås hjälpa mig? Hur ska jag ha råd att gå
till min läkare? Hur ska det gå till, när jag inte ens har råd med det NU?
Och jag har sökt aktivitetsstöd, för månader sedan, men därifrån hör man ju ingenting,
och även om det går igenom så är det även där mindre pengar än jag har idag.
VAR någonstans, undrar jag, finns logiken i detta? Det är inte meningen att jag ska kunna
"bli frisk" (åh, det är så mycket ni inte vet kära läsare...) tydligen, det är meningen att
komma UT, komma ut i arbetslivet. Ja men ursäkta jag hade dödat för ett halvtidsjobb nu,
men era jävla regler satte stopp t.o.m för en PRAKTIKPLATS som jag skulle börjat på nu i
augusti! Så därför är jag fortfarande hemma. Inte för att jag valt det. Jag hittade en plats,
jag fixade papper och träffade folk, det skulle signas, jag skulle börja på måndagen, och...
...på torsdagen sa ni "Nej men det går inte." Fjutt. Så nu har jag levt så gott det går, dragit
på mig skulder, inte kunnat gå till doktorn med min katt, inte kunnat gå till doktorn med
mig själv, slarvat med medicinen så den ska räcka längre - eftersom jag inte har råd med
ny, och allt detta för att få beskedet om att det BARA KOMMER BLI SÄMRE EFTER NYÅR.
Man kan bli självmordsbenägen för mindre.

"Vi kommer så snart som möjligt efter den 4:e januari att skicka en kallelse för ett första
besök hos oss som ska jobba med Arbetslivsintroduktion. Kontakta oss gärna om du har
frågor innan dess."
Oh you bet your ass I have. Kommer dock inte få några svar.
Kommer säkert grina. Och man vill inte ringa till tre damer på AF och grina. Gjorde detta
mellan två stycken, sist. Live.
Roligt att det står att jag tidigare besökt AF för information om detta, och att jag även
blivit informerad om mötet. Eh. Nej. Eller de kanske lät det slinka in nånstans mellan
mina tårar. Vad det här programmet går ut på har jag ingen som helst jävla aning om.
Det måste de missat att informera om. En liten detalj, sådär.

En till rolig grej. Längst ner i formuläret man ska fylla i, står följande:

Beslutsperiod
Startdatum - slutdatum
2010-01-04 - 2010-04-03

Omfattning (här kommer det roliga)
"Heltid", ELLER "deltid 100%"  (två kryssbara rutor)

Hmm, de måste klurat länge på vad de skulle välja där.
Hursomhelst så står krysset på HELTID.
Och det känns lite som om jag blir överkörd här.
Är det någon som bryr sig om att jag är sjukskriven av en anledning?
Är det någon som tror att jag är det för att lalla omkring på stan eller sitta hemma
i pyjamas och dricka té? Jag borde veta by now, 25 år gammal, att jag inte är en dålig
människa, men ärligt talat så känner jag mig mindre och mindre värd för varje dag
som går. Och det är inte för att jag är arbetslös, det är för att jag inte är tillräckligt
kompatibel för att ta det som finns. (Fast det finns knappt nåt. Och "rektor" har aldrig 
varit min grej.)
 Och det är för att jag tvingas gå på ett Arbetsprogram, på heltid. För
att ingen respekterar en sjukdom. För att ni tar min enda trygghet - min sjukpenning,
min redan låga låga låga sjukpenning, och förvandlar den till noll. Och ber mig söka
A-kassa på 100% istället. Vilket gör att A) jag kommer ha minst tusen kronor mindre
varje månad, och B) de dagarna kommer ta slut jättesnabbt, och C) jag måste söka
jobb på HELTID!!! Fattar ni inte att det inte går?! B känns dock som ett mindre problem
för jag har väl antagligen dött innan det hunnit inträffa, tack vare punkt A & C.

Det är kört nu, det är kört.
Ida, du får inte vara sjuk längre för Moderaterna.
Du får inte vara sjuk längre för Försäkringskassan.
Du har försökt i 14 år nu, och inte sett många ljus i den här långa tunneln,
men du har ändå gått. Nu har de täppt igen tunneln. No more ljus. No more gå. 


Och, även så har alltså detta hänt idag:

• Katten kissade IGEN på mattan, och på golvet eftersom jag kom på henne och
drog bort henne från mattan. Kiss på svansen också. Hon måste duschas.

• Jag ringde Psyk för att förlänga sjukskrivningen (vilket jag måste göra men det
kommer inte göra någon skillnad för hur AF och FK behandlar mig)
men min läkare
är LEDIG fram till den 23:e december. Och vadå, som att han ska jobba den 23:e eller?
Säg som det är, han har gått på julledighet redan. Samma sak varje år. Tyckte inte jag
var ute så sent. Två veckor innan jul. Men det borde jag väl kommit på tidigare.  
Förra året var min dåvarande läkare ledig typ till i februari. Förödande för bl.a mig.
Tänk, ÄR folk verkligen sjuka över JUL också? Det hade jag ingen aaaaning om...

Ska bli uppringd av sjuksköterskan i veckan (let's see about that) men vad jag vet så
är det bara läkare som kan skriva sjukintyg. Får väl lugna mig med vetskapen om att
det INTE kommer påverka mina pengar den här gången. 
För dem har ju Försäkringskassan redan tagit från mig, då. 
Åh, tvåtusentio. Vad ska du göra med mig?

 


Postat av: Carro

Herre jävla gud! Jag finner inga ord för det här.. jag gör verkligen inte det.. tusen kramar, till dig.

2009-12-14 @ 15:38:58
URL: http://carroblomqvist.blogg.se/
Postat av: moa

Fy fan för regeringen. Blir så jävla arg och ledsen för din skull.

Hoppas på det bästa för dig.



Kramar på dig!



2009-12-14 @ 17:30:28
URL: http://withorwithout.webblogg.se/
Postat av: Cia

2010 ska du leka massor massor massor med Cia! Vi ska göra massa roliga saker som man kan göra utan massa pengar :)Hyra film och betala/laga mat kan JAG göra :) Vi kan spela in en EGEN film :) Jag kan ta med en vodka, vi kan supa oss fulla, spela spel å dansa :) Vi kan baka å ha picknick :) Vi kan lära oss att sticka! NEJ FY FAN FÖRRESTEN... Vi kan ha spa :) Vi kan åka till Mia, Ingrid å jag betalar bensinen :) Vi kan kolla på en distansutbildning, du kanske kan arbeta som fotograf? Journalist? frilansa lite! MINA betyg suger, dina då??? Du kan lära mig spela gitarr...................

2009-12-14 @ 19:37:56
URL: http://ciascastle.blogg.se/
Postat av: linna

gah. hade jag bott nära dig så hade jag kommit över nu. det lovar jag dig. jag förstår vad du menar å alla andra utom moderaterna gör det med. världen är sjuk. världen gynnar bara de redan som "har allt" PUSS

2009-12-14 @ 20:32:00
URL: http://fairydiary.blogg.se/
Postat av: Mia

jag. hatar. arbetsförmedlingen.

2009-12-14 @ 22:53:02
URL: http://miaskriver.blogg.se/
Postat av: Bealux

Baby, så fort jag blir rik ska jag lösa alla dina problem. Tills dess kanske jag bara kan få pigga upp dig? Du är bäst! Puss

2009-12-14 @ 23:40:00
Postat av: moa

sv 1: Ja, det är sjukt snyggt! Dock så är det min kompis på bilden! (och alltså hennes skärp ^^) Kommer inte ihåg vart hon har köpt det, men ska fråga! :)



Nej, det är hemskt. Så jävla orättvist. :(



sv 2: Tack, vad snäll du är! :)

2009-12-14 @ 23:49:21
URL: http://withorwithout.webblogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0