Besök hos bettfysiologen!

 
Idag tog jag 10:23-bussen mot Uppsala och var på plats på Kaniken halv tolv. Tolv hade jag min tid
så det var ju ingen brådska direkt (förutom att jag var jättekissnödig som jag alltid blir när jag är lite
nervös!). Vi började med en röntgen av käken & tänderna, och först fick jag plocka bort piercingsmycket
i läppen. Hade redan igår kväll bytt till en annan ring som man kan plocka bort utan tång... men jag 
behövde plocka bort lite mer än så! Eftersom det sitter små grejer på insidan av peruken på sidorna
och att jag hade hårspännen jag satt upp mitt eget hår med under, så fick jag lova att plocka bort allt sånt
också. Sånt känns ju alltid lite olustigt. Men sköterskan var jättebra och snäll, och hon berömde mig så 
mycket för mitt hår... : ) Röntgen gick bra, tycker den känns lite läskig eftersom man ska lägga hakan
på ett stöd, bita i en platta som sitter fast i stödet (här känner jag mig lite som ett djur, vet inte varför),
hålla händerna i två handtag ungefär i axelhöjd, och så går det en grej runt huvudet långsamt som fotar.
Jag blundade för säkerhets skull. Haha! Det gjorde lite ont faktiskt, eftersom man skulle bita i markeringar
på den där plattan, och min underkäke vill ju lixom inte riktigt jobba i framled... men det gick bra. 
Och sen var det bara att fixa frillan igen.... : ) 

Sen fick jag träffa en övertandläkare som heter Erik OCH HAN VAR JÄTTEBRA! Äntligen får man träffa
lite proffs!! Vi gick igenom papprena som jag (nästan till fullo) fyllde i inatt och sen antecknade han väldigt
mycket, frågade saker och lät även mig fråga saker. Redan innan undersökningen började kände jag mig
bättre omhändertagen än jag blivit nånsin hittills i detta ärende. Good! Sen så var det mycket kännande
och klämmande och tryckande och vridande på alla möjliga sätt. Han ritade även på mina tänder för att
kolla hur jag gapade, hur pass snett jag drog, och så mätte han mycket. SÅ NOGGRANN. Loved it.
Sen kollade vi även röntgenbilden och han visade andra bilder och förklarade allt jättebra och pedagoiskt,
och berättade vad det var - en (antagligen) diskförskjutning som blivit en disklåsning. Well I wouldn't argue
against that. Fick papper på rörelseträning jag ska göra, han skrev även ut starkare Voltaren och en massa
alvedon som jag ska kombinera framöver. Sen försökte han "manipulera" käkleden, som det heter, genom
att gå in med en hand inuti munnen med ett grepp om hakan, och en på utsidan, och successivt öka trycket
och försöka lixom lirka loss låsningen... men jag satt ju typ stenhårt fast... fast han mätte gapet flera gånger 
och upprepade det där några gånger, det gjorde lite ont men efter det så kan jag flytta underkäken lite mer
åt höger än jag kunde innan, och även framåt! Så det känns ju jättebra! Även om det bara handlade om några
millimeter. Men det kändes. Och jag är efter det här besöket mer hoppfull än jag varit hittills i år så jag är
så HIMLA NÖJD. Helt klart värt den HÖGA summan som det kostar... fick även ett återbesök inbokat den
6/11 som jag INTE behöver betala för (wohoo!) och då ska vi kolla hur det har funkat, med att medicinera
och även rörelseträna tre gånger om dagen. 

Nu MÅSTE jag ju komma ihåg det!! Både träning & piller. Han sa (efter att jag frågat) att det var jättebra med
akupunktur som komplement, eftersom det hjälper bra mot muskelspänningarna som man ju drar på sig när
man går och har ont och inte funkar som vanligt. Så det hoppas jag att jag kan fortsätta med. Att träffa någon
för massage eller liknande för axlar & nacke hade ju inte heller varit en dålig idé.... 

Och det bästa av allt - JAG HAR INTE SÅNGFÖRBUD!!!! Han sa att det var bra att hålla käken igång men 
såklart att jag fick känna efter själv, om det gör för ont så ska jag såklart ta det lugnt. Kommer fortsätta ta
det lugnt på övningarna i fortsättningen men nu kanske jag kan vara med på julkonserten iallafall! Vi får se
om sjukgymnasten - som jag ska till den 31/10 - säger annorlunda, men annars är jag hoppfull. Sen så
ska jag fortsätta att undvika alltför seg mat och liknande, men nu går det ju ändå rätt bra att äta annat,
inte BARA soppor & barnmat längre lixom... (men köttet i thaimaten i torsdags var inte så kul ^^) Och det
var inte tal om nån operation eller så, om det nu inte skulle vara så att det inte blir bättre utan sämre, och
han sa att i 98% av fallen så går det här att lösa utan kirurgi. Och de 2% som faktiskt måste opereras är det
väldigt bra resultat på. Så nu känner jag mig MYCKET lugnare. Fy fasen vad skönt. Trots att jag fått utstå
lite smärta idag så är jag så himla glad! Fan vad det är skillnad på folk och folk alltså! Har träffat så himla
bra människor idag! Jag är SÅ nöjd! Nu hoppas jag att jag kan vända det här åt rätt håll, och att jag kan få
tillbaka förmågan att gapa upp ordentligt, och att slippa ha ont. Och det var inte så lång behandligstid som
jag var rädd för heller! Kanske några månader, men inte ÅR iallafall, som jag var rädd för! 

Fan vad dyrt det är att åka buss förresten! 180 spänn för att åka till Uppsala och tillbaka.... men jaja,
det är ju en annan story. This was a good day. Trots att det aldrig slutade regna... ^^





Tack för alla era lyckönskningar! : ) ♥
 
 

Postat av: Patrik

Vad bra att det gick bra och att du fick träffa vettiga och professionella personer för en gång skull. Får hoppas det går åt rätt håll nu då och att det fungerar att sjunga nu när du får.


Svar: Ja ÄNTLIGEN. Tack så mycket, jag ska göra allt jag kan!
Ida

2012-10-20 @ 18:15:36
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Petra

Håller med ovanstående! Det med rygg/axlar... man kan få massage, akupunktur och sjukgymnastik via landstinget för en hundring per gång. Eller här i Östergötland får man det iallafall.

Svar: Det lät väldigt billigt! Hoppas verkligen jag kan få nåt sånt, jag är ju tydligen helt sjukt spänd... isch! ^^
Ida

2012-10-20 @ 19:43:25
Postat av: Josefine

Fan vad härligt att du fått träffa vettiga och kunniga människor tillslut!

Svar: Jaaa, nu börjar framtiden ljusna lite känner jag... även fast det är några månaders jobb jag har framför mig... fan vad mycket puckon man ska träffa innan man hamnar rätt! (fast det gäller väl hela livet, haha!) Hur går det för dig med knäna och allt? Får du någon vettig hjälp?
Ida

2012-10-20 @ 21:38:40
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: Josefine

Haha ja, det rör sig väl framåt, ska få remiss till ortoped för skoinlägg och en remiss till magnetröntgen! Men nu har jag istället så ont i lederna/händerna/överallt att knät knappt märks...

Men alltid skönt att känna sig som att man är runt 90 snarare än 20! Wiiee..

Svar: Ja det ska ju kännas att man lever!! Skämt åsido. Åh, hoppas du inte måste vänta alldeles för länge! Fan att du ska ha ont : ( Jag har också börjat få ont i knäna, det började i somras och ibland känns det som att det är jättespänt och att det ska säga SNAP! och att nåt ska gå av lixom. Okej inte så mycket direkt ont egentligen utan mer den där superhårt-spänt-gummiband-känslan. Speciellt om man råkar sätta sig på huk, ah! Kanske inte skitbra med ett jobb där man står upp i åtta timmar om dagen lixom.... damnit.
Lycka till på måndag!!!
Ida

2012-10-20 @ 22:02:46
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: Petra

Jamen kolla upp det, här heter det rörelse&hälsa. Det är lika bra att "fixa" hela kroppen på en gång : )

Svar: Ja isåfall har jag jävligt mycket saker jag borde kolla upp på en gång, hahaha ; ) Helkroppsrenovering, typ.
Ida

2012-10-20 @ 22:12:09
Postat av: Josefine

Ahah jamen precis!
Nej, jag hoppas det kommer gå rätt fort, hade turen att hitta en både engagerad och snabb läkare direkt som tur är :)

Usch, hoppas det inte blir värre! Och ja, man har ju verkligen hittat rätt jobb för sin kropp. Står 5h/dag, springer i trapport 3h/dag, varje dag..
Höll inte så himla länge om man säger så.

Svar: Nej för fan, tänk på din kropp! Den ska man inte offra för sitt arbete....: / Vilken tur du har som kom till rätt person snabbt! Jag sökte för käken i APRIL och NU börjar det lixom rulla åt rätt håll... många puckon och många kronor senare.
Ida

2012-10-20 @ 22:31:54
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: Josefine

Ja nej, nu är jag ju halvtidssjukskriven = sorterar brev 3h/dag (men det går ju knappt heller nu för de där jääävla händerna!). GAH!
Får väl..börja plugga eller något helt enkelt.

Ja, det är synd att det ska behöva ta SÅ lång tid för SÅ många att få den hjälp de behöver. Men de/honom du träffade nu verkade ju iaf riktigt, riktigt bra!

Svar: Åhh.. : / Jag är också halvtidssjukskriven men det har jag varit i typ 6 år... har massa andra psykiska- och stressjukdomar, nu vill jag inte ha fler! I år har det varit magkatarr och det här med käklåsningen som extra bonus. Bläsch. Jag borde söka nytt jobb, mår inte så bra av att vara där... det borde nog du också göra. Men det är ju alltid lättare sagt än gjort. Fy fan. KRAM!
Ida

2012-10-20 @ 23:10:30
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: Josefine

Nej, det verkar verkligen som allt kommer på en gång nu också, för rätt många..? Weird stuff. Vore ju skönt om allt bara kunde vara bra ett tag liksom.

Ja, nytt jobb vore något. Målet är ju att ta tag i pluggandet. Nu vill jag dessutom bara bort från jobbet jag har, precis bytt chef. Till en IDIOT, suck. Får väl se hur det hela slutar..

Svar: Vad vill du plugga då? Jag trivs (tyvärr?) jättebra på mitt jobb med arbetskamraterna och i stort sett det jag jobbar med också - men det är SÄMST villkor ever och nu ska det ändras om en massa och bara bli sämre. Och dra in på personal när vi redan är för få för att det ska gå runt. Fattar inte hur folk är funtade... Och just nu kan jag inte leva på att BARA gilla arbetskamraterna.. Hmm. Svårt.
Ida

2012-10-20 @ 23:28:42
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: Josefine

Ska börja med lite Komvux i vår hade jag tänkt, måste plugga upp Naturkunskap B. Sedan är planen att söka till yrkeshögskola och plugga till Apotekstekniker. Vet inte riktigt varför, mer än att det verkar sjukt kul! (och vet inte varför det verkar så kul heller, men men)

Känns lite som samma här, det enda som finns kvar på jobbet är liksom att arbetskamraterna är trevliga... Men arbetsförhållanden och villkor måste ju nästan gå före =/

Svar: Vad coolt det lät! : ) Det tycker jag absolut du ska göra! Haha, ja men kör på bara om det verkar kul! Ja... fan jag vill typ ta med alla (tre) kollegorna och dra nån annanstans... ^^
Ida

2012-10-20 @ 23:40:05
URL: http://lightzonemusic.wordpress.com
Postat av: S.

Gud vad skönt att du äntligen fått rätt hjälp! Detta kommer att gå skitbra ska du se :)

Svar: Yeah I hope so!!
Ida

2012-10-21 @ 10:12:24
URL: http://Tuulia.blogg.se
Postat av: johanna

Vad skönt att du äntligen har kommit till en vettig läkare!! :) Håller tummarna för att det fungerar!

Svar: Tack, me too. Vill inte behöva sluta på operation, men nu är jag iaf lite hoppfull igen : )
Ida

2012-10-21 @ 12:36:27
URL: http://tigermysig.se
Postat av: Linna

men ååå vad glad jag blir Ida!!
Man bara hör hur glad du med är i detta inlägg...

Underbart!!

stor kram Linna

Svar: Jaaa äntligen får man komma till någon som KAN lixom!!! : ) 'Kram!
Ida

2012-10-23 @ 08:45:38
URL: http://www.fairydiary.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0