Skogsbrand.

Det är så hemskt, med stora skogsbranden i Västmanland. Det är så nära här. Det känns inte som något
som skulle kunna hända i Sverige, inte något såhär ofanligt stort. Den största i modern svensk historia.
Nyss har flygplan från Frankrike anlänt, som ska hjälpa till med släckningsarbetet - som tyvärr kan pågå
ända fram till i höst. Det är helt sjukt. Över 1200 människor har evakuerats och flytt ifrån sina hem och
även en massa djur. Människor är helt fantastiska, ser jag på Facebook, de engagerar sig, skänker mat
och kläder och hjälper till, erbjuder tillfälligt bo för de som fått lämna sina hus. Jag hoppas av hela mitt
hjärta att de kan släcka elden, förhindra att den gör alltför stor skada och att den håller sig borta från hus
och gårdar. Röken ligger över Västerås, där en av mina systrar bor. De har svårt att vistas utomhus då det
sticker i ögonen och irriterar andningen. Har sett så hemska bilder. Röken befaras komma hit till Enköping
redan nu under kvällen/natten, så det är nog dags att stänga fönstrena då... uäh, vilken olycka. Det har
brunnit sedan i torsdags och jag kan inte tänka mig hur de måste känna, som är i de drabbade områdena. 

...och nu skriver två av mina andra systrar att röken/lukten nått Enköping. 
  
: ( 


Jag gillar inte det här. Jag känner mig ytterst obekväm. Och jag är lixom inte ens så värst drabbad. 
Men det är sååå läskigt. Allting.
 
 

Postat av: Patrik

Blev en stor brand det där… Känns lite som att man avvecklat landet för mycket för att kunna hantera sådana situationer… Får väl hoppas vädret gör det gynnsamt för att få kontroll över branden.

Hade röken här i förrgår, var som en tät dimma och det kändes som om det var mulet ute. Men luktade fan och var ändå över 30 grader varmt. Sen ändrade vinden sig lite så nu har det varit ok i två dagar.

Svar: Uscha... Jag hoppas också det ska komma en riktig jävla skur (som den i sthlm i söndags förra veckan!?) men det ser inte ut som att det ska det...? Imorgon kommer en åskskur här, vet jag, men det kanske inte ändrar läget något.
Ida

2014-08-05 @ 21:37:33
URL: http://patrikludvigsson.se
Postat av: Patrik

Tror det regnar i Sala nu iaf, men blir säkert inte tillräckligt och på rätt ställe. Men skulle nog behövas en skur som den i Stockholm och lite till. Är väl något på gång nedåt landet, men det orkar säkert inte upp hit (eller dit det behövs).



Svar: Har aldrig önskat regn så kraftigt som nu..... : /
Ida

2014-08-05 @ 21:51:49
URL: http://patrikludvigsson.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tack tack ♥


RSS 2.0